Dzieci biorące udział w projekcie osobiście odwiedziły łódzkie instytucje, by informować o realizowanym przez siebie zadaniu, zaprosić do współpracy, prosić o pomoc w jego realizacji. Inicjowały wspólne działania - np. spacery historyczne, w efekcie czego do projektu udało się zaprosić przedstawicieli m.in. Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, Centrum Dialogu, łódzkiego Oddziału IPN, Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Łodzi oraz Uniwersytetu Łódzkiego.

Uczniowie SP81 wzięli udział w spacerach i lekcjach historycznych po terenie dawnego obozu dla dzieci polskich przy ulicy Przemysłowej, getta żydowskiego i podobozu cygańskiego. Ugruntowali wiedzę dot. obozu przy Przemysłowej, poznali historię getta i podobozu cygańskiego, losy dzieci żydowskich i romskich. Oglądnęli tematyczną wystawę na temat dzieciństwa w czasach II wojny światowej w Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi oraz wystawę dot. praw dziecka w Centrum Dialogu, odwiedzili trzy oddziały Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi, w tym Kuźnię Romów, zobaczyli cmentarz żydowski i Park Ocalałych, przeszli szlakiem łódzkich murali z wizerunkami dzieci polskich, żydowskich i romskich. Wzięli udział w lekcjach historycznych w Centrum Dialogu i w Muzeum Tradycji Niepodległościowych, których zakres tematyczny obejmował historię getta, podobozu cygańskiego i obozu przy ulicy Przemysłowej. Szkolne Schronisko Młodzieżowe w Łodzi, które w ramach swoich działań edukacyjnych realizuje oprowadzanie m.in. po dzielnicy Bałuty-Doły (dzielnica, gdzie funkcjonował obóz), przygotowało dla uczniów SP81 specjalny program spacerów historycznych – z myślą o specyficznym odbiorcy (dzieci) i specjalnym zapotrzebowaniu tematycznym (wojenne losy dzieci polskich, żydowskich i romskich - traktowane łącznie).

Jednym z rezultatów poszerzenia zakresu działań upamiętniających dot. dzieci polskich o dzieci z pobliskiego żydowskiego getta i podobozu cygańskiego jest wzrost wiedzy historycznej u dzieci uczestniczących w projekcie. Potwierdzeniem są m.in. wyniki testu przeprowadzonego przez historyczkę SP81 na początku i pod koniec projektu. Test obejmował 5 pytań dot. dziejów obozu. Testem objęto uczniów z klas 4-7, w liczbie 218, reprezentujących całą społeczność uczniowską, nie tylko projektową. Przed rozpoczęciem projektu, na 4 pytania dot. dziejów obozu poprawnych odpowiedzi udzieliło między 30% - 40% uczniów. W odpowiedzi na pytanie piąte dot. źródeł wiedzy, uczniowie najczęściej wskazywali nauczyciela historii oraz szkolną Izbę Pamięci. Po zakończeniu projektu uczniowie zostali poproszeni o udzielenie odpowiedzi na te same pytania i okazało się, że udzielali na pytania bardziej precyzyjnych informacji np. dotyczących lokalizacji obozu (wymieniali nazwy ulic w obrębie, których się znajdował, wskazywali jego położenie na terenie getta). Poprawnych odpowiedzi na 4 pytania dot. dziejów obozu udzieliło między 75% - 82% uczniów. Ale, co najważniejsze – aż 85% badanych wskazywało minimum trzy źródła wiedzy o historii obozu (piąte pytanie).

Podsumowując wyniki testu, można stwierdzić, że po zakończeniu projektu wzrosła wiedza historyczna na temat dziejów obozu - i to nie tylko u uczestników projektu bezpośrednio, regularnie biorących udział w działaniach projektowych, ale także u jego sympatyków/obserwatorów. Dodatkowym nasuwającym się wnioskiem jest ten, iż miał miejsce transfer wiedzy pomiędzy samymi uczniami - projekt był obecny w przestrzeni całej szkoły - dzieci rozmawiały o nim, przekazywały sobie zdobyte informacje, uczyły się od siebie nawzajem.

Zmienił się także stan wiedzy uczniów na temat historii getta żydowskiego i podobozu romskiego. Przed rozpoczęciem projektu na zadane dzieciom pytanie dot. żydowskiego getta w Łodzi najczęstsza odpowiedź brzmiała: „Były takie pieczątki”. Dzieci kojarzyły getto z pobliskim szkole terenem, który jakiś czas temu oznakowano chodnikowymi napisami/pieczątkami „Litzmannstadt Ghetto”.

 

 

Lokalna historia dzieci polskich, romskich i żydowskich z czasów II wojny światowej

15 listopada 2020

Lokalna historia dzieci polskich, 

Domyślna treść artykułu.

 

W każdym nowo utworzonym artykule pokaże się wpisany tutaj tekst. Wpisz więc tutaj domyślną treść nowego artykułu lub instrukcję dodawania nowego artykułu dla swojego klienta.

 

WIRTUALNE MUZEUM

OBOZU PRZY ULICY PRZEMYSŁOWEJ W ŁODZI